6 Aralık 2014

ilkçağ felsefe tarihi 1,prof.dr.ömer özden-doç.dr.osman elmalı...



İlkçağ felsefesi tarihi
Ben okul zamanı felsefe tarihini hiç anlamamışım meğersem ki zaten anlamadığımı düşünüyordum,bence anlamak için düşünüyorum,düşündükçe de anlıyorum.anlamasam nasıl düşüneyim,düşünüdükçe anlamamanın bir anlamı da yok zaten,anlamsız şeyleri düşünmeye de gerek yok,anlamıyorsanız da düşünmekten vazgeçmeyin,insanın hem anlayıp hem düşünmesi lazım.galiba Allah belamı vermişte haberim yok benim J))
Neyse ya ben kitabı hem anladım hen de üzerinde düşündüm.en çokta zenon’u sevdim.hocalar kitapta demiş ki;zenon,güçlü,uzun boylu,yakışıklı bir yapıya olmakla birlikte aynı zamanda zengin birisiydi.hemşde feylesotu J ya kalkıp antik yunan’a gidesim geldi yeminlen :P
Tam bir ders kitabıydı bence.çok faidelendim.kitabın yazarlarından olan prof.dr.ömer özden hocayla da bizzat tanışmış ve muhabbet etmiş birisi olarak da kitabı çok beğendim.
Kitap ilkçağ filozoflarını sırasıyla tanıtıp,felsefelerini açıklıyor.felsefeye ilgi duyan ya da öğrenci olan herkesimden insana hitap eden türden.anlaşılır ve akıcı bir dile sahip.ama küçük bir eleştiri yapmam gerekirse,keşke hocalar kullandıkları yabancı kelimelerin yanına Türkçe anlamlarını da yazsalardı.bir elimde kitap bir elimde telefon (teflonda da hazreti google J ) kitabı öyle bitirdim.anlamadığım bazı yerleri gidip hocaya sormam da cabası oldu.hocamın tabiriyle special ders aldım J
 kısaca kitaptan aklımda kalanlar:septikler;şüpheci,stoalıar;kişisel gelişimci,zenon.aşil ve kaplımbağa örneğinde hareketin olmadığını kanıtlıyor,orphik düşünce;felsefe öncesi yunan düşünce kaynağını oluşturur,mitra kültürü;roma pagan kültürü(pers  düşüncesinden alınma),felsefeyle ilgilenen ilk kadın;areté….
Ders kitabı formatında ama meraklılarına çok şey vad eden ve keyifle okunan bir kitaptı.
Kitaptan:
Hiçbir şey yoktur;bir şey olsaydı bile biz onu bilemezdik;bildiğimizi var saysak bile başkalarına bildiremezdik…gorgias
-…ona”gölge etme başka ihsan istememé diyerek tarihe geçmiştir…diogenes
-…”admalar!adamlar!” diye bağırmaya başlayan diogenes,etrafında toplanan insanları “ben adamları çağırıyorum” diyerek sopası ile dağıtmıştır…diogenes
Diogenes’e bir adamın ne kadar akıllı olduğunu nasıl anlayabileceğini sormuşlar,diogenes’in cevabı “konuşmasından “olmuş.etrafındakiler “peki adam hiç konuşmazsa” diye sorunca diogenes “o kadar akıllısına henüz rastlamadım”demiştir….diogenes
Sıra geldi ikinci kitaba;yeniçağ felsefe tarihi…
Keyifli okumalarınız olsun,bende bu kadar okuduktan sonra bişey olayım J
Kalın sağlıcakla..



 Öteden beri felsefe, bilimlerin çatısı olmaya layık görülmüş bir alan olmuştur. Bu, bilimler konusunda parçacı yaklaşımı benimsemiş olan bugünkü anlayış açısından çok değerli bir ilke gibi görünmese de konu bütüncül yaklaşımla ele alındığında doğru bir bakış açısıdır. Çünkü bir medeniyetin geri kalması ya da gelişmesi bütünlük arz eder. Bir yanı geride bir yanı ileride olmak üzere X alanında geri kalmış Y alanında ilerlemiş bir medeniyetten söz edilemez. 

Bütün alanlarda üretim önce zihinde başlar. Zihin faaliyeti ise, hangi konuda olursa olsun bir tür felsefedir. Bu nedenle aklın üretimi olan felsefeden uzak kalmak medeniyetleri geri bıraktığı gibi, her alanın bir felsefesini oluşturabilen medeniyetler, bu üretimlerden kendilerinin tercih ettikleri anlayışlar doğrultusunda gelişme göstermişlerdir. Kültür tarihinin derinliklerinde felsefeye geniş yer ayrıldığı zamanlarda güçlü medeniyetler kurulmuştur. İnsanların felsefeden uzaklaşıp, onun uzak durulması gereken bir alan olduğu anlayışını benimsedikleri dönemlerde ise, medeniyet, bilim ve teknoloji sekteye uğramıştır. 
Öte yandan ister sosyal bilimler, ister fen bilimleri olsun her tür bilginin temelinde felsefe kendini göstermektedir. Daha doğrusu felsefeyle desteklenen bilimler güçlü olmakta, bu desteği reddeden veya bu destekten mahrum kalanlar gelişememektedir. Bu gerçeklik günümüzde daha iyi fark edildiği için biyoloji felsefesi, ahlak felsefesi, tıp felsefesi, matematik felsefesi, kültür felsefesi gibi özel felsefi alanlar ortaya çıkmıştır.
Bütün bu felsefelerin başlangıcında ise İlkçağ felsefesi bulunmaktadır. Çünkü düşüncenin geçmişi, geleceği planlamada vazgeçilmezdir. Bunu dikkate alarak hem felsefeyi sevdirmek, hem de okunur bir hale getirmek için bu çalışmayı hazırladık. Çok fazla ayrıntıya girmeden ve anlaşılır bir üslupla oluşturduğumuz bu kitabın her yaştaki öğrenme meraklısına faydalı olacağı kanaatindeyiz.




 keyifli okumalar...



2 yorum:

  1. Yazınızı inceledikten sonra bilim felsefesi üzerine de kaliteli yazılar çıkan her-an.org sitesini tavsiye etmek istedim. Sizin esas ilgi alanlarınız ile ilgili de, yakın zamanda dikkatimi çeken "Kral Arthur, Ekskalibur ve Maden" yazısı gibi (http://her-an.org/2014/09/kral-arthur-ekskalibur-ve-maden/) çok ilginç kesişim yazıları çıkabiliyor bazen.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bahsettiğiniz siteye bir göz attım ilginç bir siteye benziyor.sekmeme ekledim.iyice inceleyeceğim.ilginizden dolayı çok teşekkür ederim.böyle güzel ve farklı site ve yazılardan yine haber verirseniz sevinirim.teşekkürler..

      Sil

yorumlarınız için teşekkür ederim :)