18 Ağustos 2016

1Q84,haruki murakami...

 2012 yılından beri en çok okumayı istediğim kitap listemin başında geliyordu 1Q84.en nihayetinde atanmamla birlikte kendime atanma hediyesi diye aldığım ve bu yaz da okuduğum bir kitap olduzirakitabı almamak için çok direndim çünkü kitabı atanınca alacağım deyip kendime metafor oluşturmuştum.bir çünkü daha bu kitap atnamamı sembolize edecekti,yıllarca bu kitabın hayaliyle canla başla çalışmıştım ve bana ödül olarak tüm çabalarımın karşılığı olarak gelmeliydi ve öyle de oldu.
şimdilerde supitnik sevgilim'le gündem de olsa da herhalde türkiye'de ki en popüler kitabı 1Q84'tür murakami'nin.
instagram da da oldukça popüler.
bunu söyledim çünkü benim senelerce okumayı ve almayı beklediğim,tüm kitaplarını tedarik etmek için sabır gösterdiğim,bir yanda da nette ve yorumlarını sevdiğim bloglarda takip ettiğim bir yazarın intagram da popülariteye kurban gitmesine üzülüyorum.yeni tanıştığım pek çok öğretmen daha önce yazdığı hiç bir kitaptan haberi olmamasına rağmen ve murakami'den bulunduğu ortamda sadece kendisinin haberinin olduğunu zannederek ve  insatgramdan kitabı ve yazarı öğrenip ağzını yaya yaya  "ayy 1Q84 okuyoyuum ,sizlerledee murakami'yi tartışmayı çook isterimmm" demelerine de sinir olmuyorum değil.böyle söylediği bir anda (o zaman için ) son kitabı kadınsız erkekler'i okudun mu deyince beti benzi atıp éayy hemen not etmeliyim demesin mié gelde murakami hayranı olduğuna ve onu anladığına inan.etraf bu tiplerle dolmuş a dostlar,Allah instagram çılgını kitap severlerden korusun ne diyelim :)


gelelim kitaba.doğrusu kitap zayıf sonu haricinde beklentilerimi karşıladı.tam murakami'ye yaraşır bir anlatı ve konu...
ama bu kitap murakami'den hiç beklenmeyecek kadar iyimser bir sonla bitiyordu.her kitabında konuyu muallak bir nihayete vardıran yazar bu kitabında hiç beklenmedik bir manevra yapmış bence.ama üç kitaplık hikaye anlatımını göze alınca iyimser olması mesele olmasa da insan daha kuvvetli bir son bekliyor.sonu dediğim gibi biraz zayıf kalmış.

gelelim hikayeye tüm kitap boyunca hikayeyi murakami kendi ağzından anlatmayı yeğlemiş.bu da murakami için farklı olmuş bence çünkü genelde 1.tekil şahız kişisinin ağzından hikayeleri anlatır bu da en zor hikaye tekniklerinden biridir.ilk iki kitapta amomame ve tengo'nun hikayelerini dinleriz,üçnücü kitapta onlara (neden bilmem) uşikava eşlik etmeye başlar.
paralel iki zamanda geçer olaylar.biri 1984 yılıdır,diğeri ise amomame'nin 1Q84 adını verdiği zaman dilimidir.aynı zamana tengo'da "kediler şehri" adını verir.

 ilk kitap çok büyük bir merakla başlar,ikinci kitaba merakın yanında heyecan da eşlik eder,üçnücü kitapta heyecan bayağı bir azalsa da merak ateşi hiç sönmez.murakami sizi peşinden üç kitap boyunca sürükler.
aslında kitapta bir de sağlam bir romantizim hakimdir ama yine bu romantizm murakami tarzında olay ya da insanların romatik olduğu hissettirilmeden ve bence romatik bile olduğu anlaşılmadan verilir.bu da onun kitaplarını duygudan yoksun şeklinde yorumlamaya itebiliyor insanı.
manyak işte adam napçan :)
her şeyi kendi tarzında yansıtabiliyor.

kitap bana nedense david linch'in filmlerini çok hatırlattı.özellikle mulholland çıkmazı!nı.
uşikava'nın cesedinin bulunduğu bölüm,litlle people'nin ortaya çıktığı an (ayy spoiler diil anacımm :) )  tam da david linch'in film sahnelerini anımsatır.tüm kitap boyunca 1Q84'e david linch film çekseydi acaba nasıl olurdu diye düşünüp durdum.acaba murakami'de david linch'in hayranı mı diye kendime sordum.eğer linch bu kitaba film yapsaydı muhakkak çok daha kaotik bir 1Q84 yurdu seyreylerdik.

murakami kesinlikle okunası bir yazar ayrıca çok enteresan bir yazar.
kendisine yöneltilen eleştirileri de,övgüleri de hak eden bir anlatıcılığı var.sanırım bu da onu çok okunası bir kalem yapıyor.mesela kitaplarında işlediği sevgi,aşk ve cinsellik temaları oldukça mekanik ve duygusuzken,en sıradan olayları en sıradışı hale çevirebilen de bir yazar bence..
kitaplarında bazen  absürtlüğün ötesine geçmeyi başarmış,yer yer sıkıcı bazen de gereksiz lakırtı dolsa da yine de her kitabı merak duygunuzu törpüleyerek okunuyor.

benim ne yazsa okurum dediğim bir yazar.şu anda tüm murakami külliyatını  tamamlanmış durumdayım.supitnik sevgilime de başladık.sahilde kafka ve zemberek kuşunun günceinide ağrı'ya varır varmaz okuruz artık.ve şuana kadar okuduğum murakami'ler içinde en güzel kitabı 1Q84 ve imkansızın şarkısıydı.yani


 kesinlikle tavsiye ederim.kitap doğan kitap tarafından üç kitap halinde tekrar yayınlandı.en akıllıca olanı sanırım üç kitap şeklinde alıp okumak.kitabı okurken canım çıktı,kollarım koptu resmen.ama sırf hevesim var diye böyle takoz olanından aldıydım o da ayrı :))

up uzun bir zamandır okumak istediğim,ilk önce  ekitap olarak tedarik edip okumaya başladığım en nihayetinde atanma sevinciyle hemen kendime aldığım ve büyük bir merakla okuduğum bir kitaptı.o kadar meraktan ve bekleyişten sonra okuyup beğenmeseydim hayal kırıklığı olurdu ama neyse ki kitabı sevdim ve beğendim,size de tavsiye ederim.kitap hakkında olumsuz bir yorum okursanız kulak asmayın derim.biraz zayıf bir sondan başka hiç bir kusuru yok kitabın.o kadarı da nazarlık olsun deyip bit türk deyimini yerinde kullanalım :)


tanıtım bülteninden:
"Yürekten sevdiğin bir insan varsa, bir kişi olsun yeter, hayatın kurtulmuş demektir"
Sarsıcı bir yolculuğa hazır mısınız? 
Öyleyse kemerlerinizi bağlayın. Erkekleri, titizlikle geliştirdiği bir yöntemle öteki dünyaya gönderen genç bir kadınla tanışacaksınız. Ve amansız bir takiple onun peşine düşen fanatik bir cemaatin müritleriyle…
Romantik misiniz?
Evet, bu kitapta aşk da var… İki dünya bir araya gelmeden mümkün olmayan bir aşk. 
Yaşadığınız dünya gerçek mi, hiç düşündünüz mü? 
Düşündüyseniz, paralel bir evrene geçmek sizi heyecanlandıracaktır o zaman. 
Hayatı algılayışınızı değiştirecek bir kitabın kapağını açmak üzeresiniz şu an. 
Yaşayan en büyük yazarlardan biri olarak kabul edilen Haruki Murakami başyapıtı, tüm dünyada milyonlarca satan kitabı 1Q84'le bir imkânsızı başarıyor. 
Nefesinizi kesecek bir macera romanını, gerçek nedir, insan neye inanmalı, aşk dünyayı kurtarabilir mi soruları ekseninde bir yürek atlasına dönüştürüyor.

Murakami'nin Editörü 1Q84'ü anlatıyor.flv




murakami'nin okuduğum diğer kitaplarının yorumları için tıklayınız:


valla ben bayıldım desem yeridir çok beğendim.
umarım siz de beğenirsiniz.
okumuş olanlar da yorum bırakırlarsa bence çok daha da güzel olur.
sevgiler...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

yorumlarınız için teşekkür ederim :)

Related Posts with Thumbnails