3 Kasım 2016

yeni atlantis,francis bacon...

yeni atlantis'i formasyon zamanın da okumuştum fakat bazı sadeleştirilmiş metinlerden oluşan kitaplarımı özellikle alfa yayımcılığın felsefe serisiyle yenileme fikrim olduğundan  tekrar aldım ve okudum.

yeni atlantis'te bir utopya. palaton'nun devlet'inden ve thomas more'un utopya'sından esinlenilerek yazılmış bir eser.

avrupa da "bilgi güçtür"sözüyle aydınlanma dönemini başlattığı kabul edilen francis bacon yeni atlantis'te tüm kitap boyunca doğa felsefesini utopik bir roman şeklinde dile getiriyor.bilginin toplumsal düzeni daha mükemmel hale getirmek için nasıl kullanılabileceğini ve nasıl geliştirilebileceğini devlet adamlığı da yapmış bu düşünürden yeni atlantis sayesinde öğreniyoruz .bacon'nun yeni atlantis'te , hem incil ve tevrat bilgisine hem antik yunan inançalrından oluşan mitoloji bilgisine şahitlik ediyoruz.
kitapta özellikle tüm isimlerin belli bir amaç doğrultuusnda kullanılmış olması da bence dikkate şayandı.
ama yine de çok keyif aldığım bir utopya değil yeni atlantis. yine de felsefe ve utopya severlere öneririm.



arka kapak

Bacon, 1608 yılından itibaren yeryüzünde bir bilimsel keşif merkezi gibi işleyecek ideal bir devlet tasarlamak ister. Yeni Atlantis adıyla kurguladığı ütopik çalışmasında bu isteğini gözler önüne serer. Yeni Atlantis’i yazarken esinlendiği eserler Platon’un Devlet, Timaeus ve Critias’ı ile Thomas More’un Ütopya’sıdır. Bacon eserini önce İngilizce kaleme almış, sonra da ölümsüzlüğe kavuşacağı inancıyla Latinceye çevirmiş ve İngilizce metinde olmayan birçok ekleme yapmıştır.


Dünyanın uçsuz bucaksız denizlerinde, kaybolmuş ada Bensalem’in keşfedilmesiyle başlayan olayların anlatıldığı Yeni Atlantis’in ilk sayfaları, bir yıl Peru’da konakladıktan sonra Çin ve Japonya’ya doğru yola çıkan Avrupalı denizcilerin açık denizlerde doğaya karşı verdikleri mücadeleye ayrılmıştır. Büyük felaketlerin ardından bir ütopyayı hayata geçiren insanların arasında yaşamaya başlarlar.



Yeni Atlantis, Bacon’ın toplumların bilimle gelişeceğine olan inancının aynasıdır. Eski ütopyaların içeriğindeki sosyal yasama, dinsel reformlar ve bilginin dağılımına kendi ütopyasında bilimin iktidarını katmıştır. Bacon, ideal devletin doğayı insanoğlunun yararına nasıl kullanabileceğini somut olarak göstermeye çalışmıştır.


keyifli okumalar...





2 yorum:

  1. Merhaba :) tesadüfen buldum sizi, yorumlarınızı çok sevdim, blogunuzda biraz vakit geçirdim artık sıkı bir takipçiniz oluyorum sanırım :) bende artık aktif bir şekilde yayın yapacağım sizi de beklerim bloguma. sevgilerle... :)
    hgk günlükleri

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. merhaba :) yorumlarınız için çok teşekkür ederim,beğenmenize çok sevindim.sanmayın ya sıkı takipçim olun,takipte kalın :))
      hemen davete icabet ediyorum :)

      Sil

yorumlarınız için teşekkür ederim :)

Related Posts with Thumbnails