30 Temmuz 2013

.endülüsün ilk filozıfu batalyevsi,doç.dr.ismail erdoğan



endülüs'ün ilk filozofu batalyevsi.
doç.dr.ismail erdoğan


son sınıfın ilk dönemi islam felsefesi dersimiz vardı ve uzaktan eğitim için canlı ders uygulaması da başlatılmıştı.
ismail erdoğan hocam islam felsefesi derslerimize giriyordu ve bir dönem boyunca canlı derslerde karşılıklı ders işledik,hocamdan çok şey öğrendim.benim felsefeye olan ilgim hocamı çok memnun etmişti ve elazığ'a gidince kendi yazmış olduğu kitaplarından bana hediye etti.
bu dönem  de elazığ'a finaller için gittiğimizde hocam beni diğer hocalarla birlikte elazığ çileği yemeğe davet etti.hocamın odasından çıktık kantine doğru gittik,çilekleri yemeye başladık ve ismail hocam diğer hocalara şöyle dedi :bu kızımızın felsefeye çok merakı var ve benim hiç bir canlı dersimi de kaçırmadı.ayrıca sorduğu sorularla beni baya da zorlamıştır da yani :)
diğer hocalarla bir gülüşme oldu,sonra arkamdan okulun diğer felsefe hocaları benim felsefeye olan merakımla ilgili konuşmuş olmalılar ki,onları ziyarete giden diğer arkadaşlarıma bu suphidan'ı biz alıp akademisyen ya-palım diye söylemişler.nasıl mutlu oldum anlatamam.zatem hocam ales'ten yüksek puan al gel dedi :)
nasip inş olur..
şimdilerde kendi okulum da yani fırat üniversitesi ilahiyat fakültesinde,islam felsefesinde yüksek lisans hayalleri kuruyor ve bu sıcak oruçlu günlerde ders çalışıyorum.
ramazanın hürmetine rabbim duamı kabul etsin.sizin ve içinde benimde inş.


kitaba gelince hocamın dili oldukça akıcı ve yalın.islam felsefesinde herkes tarafından pek bilinmeyen bir düşünürü batalyesi'yi tanıtmak amaçlı kitabını kaleme almış.felsefeyle uğraşan herkesin okuması gereken bir kitap.batalyevsi denilince boş boş bakmaması için tabi.ayrıca kitap dip notlarla zenginleştirilmiş.
bunu dışında yine felsefe ve islam felsefesine ilgisi ve bu konuda bilgisi olanların dikkatlerini çekecek bir kitap.ders kitabı mahiyyetinde,batalyevsi'nin görüşlerinden yola çıkıp,etkilediği ve etkilendiği pek çok fikrin ve filozofun düşüncelerine kadar pek çok bilgiyi içinde barındıran ve bir felsefe kitabı olmasına rağmen sıkılmadan okunan bir kitap.
kitapla karşılaşırsanız hatırını kırmayın okuyun..

hocam prensesim için imzaladı :)


bataşyevsi'nin daire nazariyesi 
....dairenin ters yöne çevrilmesi ile yapılan sıralamayı takip ettiğimizde,yani heyula'dan başlayıp,insana kadar olan sıralama ise,varlıkların meydana geliş sıralamasıdır.


arka kapak:
Endülüs'ün yetiştirdiği önemli şahsiyetlerden biri ve belki de ilk filozofu olan İbn's-Sid el-Batalyevsi,bu özelliği ile Doğu İslam dünyasının ilk filozofu olarak görülen Kindi'ye benzetilebilir.Batalyevsi,Mağrip'te felsefenin başlangıcı açısından bir ilk olmasının yanında,İbn Bacce,İbn Tufeyl ve İbn Rüşd'ün habercisi olarak da görülmektedir.Batalyevsi'nin bir başka önemi ise,sadece Batı İslam dünyasında değil,aynı zamanda Yahudi ve Hristiyan aleminde de felsefenin gelişmesinde yapmış olduğu katkıdan kaynaklanmaktadır.Zira Batalyevsi,İbn Rüsd,İbn Arabi gibi İslam filozoflarının fikirleri üzerinde etkili olmakla kalmamış,özellikle İbn Meymun,İbn Tibbon ve İbn Metot gibi Yahudi filozofların düşüncesinin şekillenmesine de önemli ölçüde katkıda bulunmuştur.
Bu çalışmada,İslam aleminin meçhul kalmış meşhurlarından birisi olan Batalyevsi'nin Türk ilim camiası tarafından tanınması hedeflenmektedir.






kitaptan :
 yahudiler,batalyevsi'nin hayali daire fikrini,yahudiliğin mistik yorumu olan kabala'yı izah etmek için kullanmışlardır.

endülüs'te felsefi diyebileceğimiz ilk kitabı batalyevsi kaleme almıştır.

Tanrı'nın her şeyi bilmesi,O'nun olmuşu olduğu gibi,olacağı nasıl olacaksa öyle ve imkansızların (muhalat)da imkansızlığını bilir,şeklinde tanımlanır.

fikirleri,bir bütün olarak değerlendirildiğinde,batalyevsi'nin meşşai filozoflara benzemekle birlikte,tam bir meşşai olduğunu söyleyemeyiz.daha çok,uzlaşmacı bir tavır içinde görülen batalyevsi'nin,felsefi sistemleri birbirine zıt olan platon ve aristotales'i uyum içinde göstermesi,bu iki filozofun görüşlerini uzlaştırmaya çalışan farabi'yi hatırlatmaktadır.

zevkle okunacak bir felsefe kitabı ama kimselere emanet vermem :))
iyi okumalar :)

4 yorum:

  1. Fakültede en sevmediğim dersti.Hocanın da pek anlamıyordum dilinden..Ama sen böyle anlatınca kavrayıverdim sanki;)inş. Lisans hayallerin gerçek olur..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ne güzel,desene hayra vesile olmuşum :)
      çok teşekkür ederim duan için..

      Sil
  2. felsefi kitaplar okumak istemişimdir hep ama hiç kalkışmadım okumaya :D inş hayırlısıyla yüksek yüksek puanlar alırsın alesten.sonra da akademisyen olursun inş hayırlısıyla.Allah yardımcın olsun ((:

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok teşekkür ederim canım benim.Allah sizden razı olsun,güzel içten dualarınız nasıl mutlu etti anlatamam.Rabbim hepimizin duasını hayırlı ve kabul etsin inş..

      Sil

yorumlarınız için teşekkür ederim :)